Sofàs, dutxes i altres herbes

Des que vaig fer la primera ruta cicloturista, l’esclat d’internet ha canviat la meva manera de viatjar i la de tots plegats. No tan sols perquè ara puguem consultar blogs de viatge com aquest o com aquest altre; o compartir les nostres rutes a Bikemap i Wikiloc, o navegar durant tardes senceres pels canals de viatge de Vimeo i de Youtube. La nostra manera de viatjar ha canviat radicalment gràcies a l’aparició de plataformes d’allotjament gratuït com Couchsurfing o Warmshowers, que han revolucionat els conceptes de viatge i de turisme que teníem fins ara. El seu objectiu és posar en contacte viatgers de tot el món amb persones que estan disposades a allotjar-los. Però, a canvi de què? De tot, menys de diners.

El cas de Couchsurfing

Amb més de tres milions d’usuaris, Couchsurfing és la plataforma de viaters que més opcions de trobar allotjament garanteix als cinc continents. Funciona a partir d’un web social no gaire diferent a Facebook, per bé que la primera va néixer força abans que el projecte de Zuckerberg.

Així, a partir d’un perfil d’usuari amb la nostra informació bàsica (nom, foto, aficions, llengües parlades, etc.), podem contactar els hostes amb qui compartim afinitats i demanar-los allotjament. O bé descartar els que, arran de la informació que tenim d’ells, creiem que no ens allotjaran o no volem que ens allotgin. I, de la mateixa manera, quan ja no som de viatge podem fer servir aquesta informació per acceptar o rebutjar les sol·licituds dels couchsurfers que ens demanin per dormir a casa nostra.

És segur allotjar-nos a casa d’estranys?

Com a membres de Couchsurfing no només tenim accés al perfil dels altres couchsurfers, sinó que també podem veure els comentaris que en fan els altres usuaris. D’aquesta manera, si ens n’anem a París a passar un cap de setmana, no només buscarem couchsurfers amb qui compartim afinitats, sinó couchsurfers que també tinguin bones referències per part d’usuaris que ja els han conegut personalment.

Posem per cas, doncs, que en trobem un que es diu Rémi, un altre boig de les bicicletes que, segons diuen els comentaris sobre ell, és un paio molt hospitalari, un gran cuiner i un gran coneixedor de la seva ciutat. Li enviem una sol·licitud per allotjar-nos a casa seva i ens l’accepta el mateix dia. Ens hi ajunta el seu número de telèfon i ens diu que li fem un truc en arribar al centre de París. Un cop hi som, ens proposa de trobar-nos a l’Arc de Triomf, on ens reconeixem gràcies a la foto de perfil de Couchsurfing.

Després de presentar-nos formalment ens du a casa seva, ens en deixa les claus i ens ensenya la nostra habitació. Per sopar, ens cuina una quiche lorraine i l’endemà té l’amabilitat d’acompanyar-nos a visitar la Torre Eiffel i la basílica del Sagrat Cor. El diumenge, que ja tornem cap a Catalunya, resulta que ha d’anar a visitar la seva germana, que viu a prop de l’aeroport, així que insisteix en aprofitar el viatge i acostar-nos-hi, amb la qual cosa ens estalviem els deu euros que val el tren.

Al cap d’unes hores ja tornem a ser a casa nostra, encantats del nostre cap de setmana a París i, encara més, de la nostra primera i magnífica experiència com a couchsurfers.

La importància de fer comentaris

Tot i que ja li vam donar les gràcies abans de marxar, encenem l’ordinador i deixem un comentari al perfil d’en Rémi, tot explicant com d’amable va ser amb nosaltres i com de bona li va sortir aquella quirche lorrain. Per la seva banda, ell triga poques hores en retornar-nos la referència i en dir-nos que som uns convidats nets i agraïts, que es pot confiar plenament en nosaltres i que, si algun couchsurfer ens troba pel món, no dubti en oferir-nos un sostre. Tant ell com nosaltres, doncs, ja tenim bones referències que ens serviran per trobar allotjament en un futur viatge.

Convidats i amfitrions

Al cap d’uns dies, ja immersos en la nostra vida quotidiana, ens recordem de la nostra estada a París i ens animem a fer el mateix que en Rémi va fer amb nosaltres: acollirem un couchsurfer a casa nostra.

Per fer-ho, ens n’anirem al nostre perfil de Couchsurfing i canviarem el nostre estat en l’apartat “disponibilitat per allotjar”. Fins ara el teníem marcat en negatiu perquè estàvem molt ocupats amb la feina (tot i que oferíem altres formes d’hospitalitat, com anar a prendre alguna cosa o ensenyar la ciutat als nouvinguts),  però ara que tenim més temps podem acollir viatgers al sofà del menjador i continuar viatjant una mica des de casa nostra.

Altres propostes

Des de la seva creació a principis del 2000, Couchsurfing ha evolucionat tant que s’ha convertit en una xarxa molt diversa. Entre altres coses, ofereix la posibilitat de crear esdeveniments, fer quedades entre couchsurfers de la mateixa ciutat o participar en fòrums temàtics sobre esports, cultura, etc.

Ara bé, en els últims anys han nascut un gran nombre d’iniciatives similars que també valen la pena d’esmentar, com ara Servas, que ha trobat el seu nínxol vinculant el viatge i les causes socials, Staydu, força famós entre motxillers de tot el món i Warmshowers, que és el portal dels viatgers amb bicicleta.

Si esteu cansats de pagar hotels i voleu conèixer d’aprop noves cultures o ajudar algú a conèixer la vostra, només heu de registrar-vos en alguna d’aquestes xarxes. Podeu començar per Couchsurfing, la més popular i intuïtiva, i observar com es relacionen els usuaris entre ells. A partir d’aleshores, en tindreu prou amb un telèfon mòbil i una connexió Wi-Fi per contactar els vostres primers amfitrions i començar a surfejar sofàs arreu del món.

, ,

Trackbacks/Pingbacks

1. Com saltar, frenar i girar | Bicicleta i manta | Webs i viatges sobre rodes - 03/07/2013

[…] Sofàs, dutxes i altres herbes […]

2. Com encintar un manillar | Bicicleta i manta | Webs i viatges sobre rodes - 03/07/2013