Visita al bressol del ‘mountain bike’

Abans d’arribar als Estats Units ja tenia clar que un cop a Califòrnia hauria de fer unes quantes visites obligades. La que més, a Fairfax, un poble a la vora de San Francisco que, a banda de ser el lloc on els treballadors de Sillicon Valley s’aïllen de la gran ciutat, també és la Meca de qualsevol amant romàntic del mountain bike. I és que va ser allà on, als anys setanta, una colla de fumetes van idear les primeres bicicletes de muntanya.

joe-breeze

En Joe Beeze, un dels pioners de les “mountain bikes”, a finals del setanta.

La nit abans d’arribar a Fairfax la vam passar a la casa d’un Warmshowers de Santa Rosa que tenia desenes i desenes de bicicletes restaurades –la passió pels pedals era cada cop més latent. Com que li vam dir que anàvem a Fairfax, va passar-nos un documental sobre la història d’aquest poble i el naixement del mountain bike. “Klunkers”, es deia:

L’endemà, la primera persona que ens va aturar a donar-los la mà quan vam arribar a Fairfax va ser, justament, un dels protagonistes del documental, en Joe Breeze. Ell –juntament amb en Gary Fisher, en Charlie Kelly, en Tom Ritchey i uns quants hippies esbojarrats més– va ser un dels tants ciclistes de carretera que, en busca de noves sensacions, abandonaven l’asfalt i s’enfilaven al Mount Tamalpais i a altres de les muntanyes emblemàtiques del comtat de Marin per baixar a tot drap i veure què passava.

El Repack

El circuit del Repack va ser un dels més populars. Va néixer de la idea de fer una volta circular al poble de Fairfax en busca dels descensos més empinats i perillosos. Abans d’inventar les mountain bikes, en Breeze i companyia utilitzaven bicicletes cruiser, uns models de passeig que feien tan soroll amb les pedres que van acabar anomenant clunkers.

map_of_repack

Després de la baixada (el descens era l’únic que cronometraven, com les curses d’enduro d’avui en dia), els frens de tambor estaven tan calents i gastats que els havien de desmuntar, obrir i tornar a muntar. D’aquí, el nom de “Repack”, que en anglès significa “tornar a muntar”, cosa que havien de fer cada cop que arribaven a baix i volien tornar a pujar per provar de millorar el temps.

Malgrat tota la pluja que ens va caure quan vam visitar Fairfax –molta!– vam alliberar la Marin de la Maria Joana –nascuda en el mateix comtat– de les alforges i la meva Specialized del remolc i ens vam posar a pedalar muntanya amunt. Les sequoies vermelles, la boira espessa i el silenci sepulcral d’aquell indret  –ningú no diria que érem a només vint quilòmetres de San Francisco– ens van acompanyar fins al trencall on comença el descens: quatre quilòmetres de pista enfangada i contraperaltada on gairebé em trenco la crisma.

Mentre baixàvem vam tenir la sort de topar amb un ciclista veterà que ens va detallar el nom de tots els trams del circuit: “Aquest és el revolt d’en Gary, que s’hi va trencar la mà; aquest és el canvi de resant d’en Ritchey, que s’hi va dislocar el braç; aquest és l’arbre d’en, Kelly, que s’hi va deixar les dents…”

A punt de començar el descens pel Repack.

Pedalar per aquells camins va ser tota una experiència. Quaranta anys enrere, mentre San Francisco s’estava convertint en la icona del moviment hippie, al poble del costat hi havia uns paios molt penjats que, col·locats de marihuana i d’altres substàncies de l’època, es passaven tardes senceres tunejant i fent una mica més ràpides les seves clunkers. Fins al dia que el mateix home que em va aturar pels carreres de Fairfax, en Joe Breeze, va aparèixer amb una bici que ell mateix havia soldat i va fer el millor temps. Era la primera bicicleta de muntanya de la història, amb la qual no només va guaynar un cursa sinó que també va donar el tret de sortida a un mercat que no ha parat de créixer des d’aleshores. La icona més representativa del que aquelles primeres bicis van significar la trobem en l’Stumpjumper, el model que la firma Specialized va crear  l’any 81 i que va servir per estendre la les masses a pràctica del ciclisme de muntanya.

Després d’uns quants dies explorant Fairfax i pedalant per les altres muntanyes llegendàries del voltant, va arribar el moment d’acomiadar-nos del comtat de Marin. Abans de tirar cap al Golden Gate i entrar a San Francisco vam passar pel Marin County Museum of Mountain Bike, el museu que en Joe Breeze i altres pioners del mountain bike eren a punt d’inaugurar i que ens van convidar a visitar.

Amb en Joe Breeze al Marin Museum of Bicycling

La Maria Joana i jo, amb en Joe Breeze i companyia al Marin County Museum of Mountain Bike. I una “clunker”!

Mentre tot de gats vells m’explicaven les diferències entre derrapar pel Repack amb una clunker i una Breezer o una de les primeres Gary Fisher amb suspensió, em vaig adonar que aquells enginyers i empresaris de cinquanta i seixanta anys eren, per sobre de tot, nens passant-s’ho bé amb les seves joguines. Deu ser culpa seva que, davant d’una bicicleta nova, no poguem evitar recordar-nos d’aquella primera mountain bike que em van portar els Reis.

Si t’ha agradat l’entrada, pots deixar-me un comentari o bé compartir-la a les xarxes socials. Així de senzill és fer-me content :)

, , , , ,

Encara no hi ha comentaris.